Две страни от Джон Ленън

На 9 октомври 2010 г. Джон Ленън щеше да навърши 70 години. Наместо да разказвам за неговата личност, ще ви представя две негови творби.

Първата се нарича „Yer Blues” („Неговият блус”), написана от Джон Ленън през 1968 г. докато е в Ришикеш, Индия. Песента е много депресивна и в нея можем да видим мрачната, депресивна, тъжна и самотна страна на Джон Ленън.

Твоят блус

Самотен съм и искам да умра

А ако не съм мъртъв вече

О, момиче, знаеш за какво е.

Сутрин искам да умра,

Вечер искам да умра

А ако не съм мъртъв вече

О, момиче, знаеш за какво е.

Майка ми беше от небето,

Баща ми беше от земята.

Но аз съм дете на Космоса.

И знаеш какво си струва.

Самотен съм и искам да умра.

А ако не съм мъртъв вече

О, момиче, знаеш за какво е.

Орел яде окото ми,

Червей ми гризе гръбнака

А аз се чувствам толкова самоубийствено,

Точно като мистър Джоунс на Дилън.[1]

Самотен съм, искам да умра.

А ако не съм мъртъв вече

О, момиче, знаеш за какво е.

Черни облаци кръжат в ума ми,

Черна мъгла в душата ми,

А аз се чувствам толкова самоубийствено,

Дори мразя своя рокендрол.

А ако не съм мъртъв вече

О, момиче, знаеш за какво е.

(Превод: мой)

Втората творба е просто едно стихотворение, издадено през 1964 г. в сборника „Със собствен почерк” (“In His Own Write”), чийто автор е Джон Ленън. Оказа се, че той е писал стихчета, кратки разказчета, както и сам е илюстрирал книгата си. Трудно ми е да определя стила на творбите :). Стихотворението „Тлъстото папагалче“ звучи много весело и идилично, както и леко психиделично. Ето го и него. Забавлявайте се!

Тлъстото папагалче

Едно такова папагалче имам-

за мен приятел най-любим.

Из Англия кандилкаме се двама

и все тъй искам да вървим.

Аз кръстих папагалчето си Джефри –

тъй както моите деди.

На дядо си го кръстих, а пък дядо

Бе дядо много щур преди.

Не всеки папагалчета обича –

гадинки жълти и добри.

Закусват разни с тях или го дават

на котараците дори.

Чудесна тлъста птичка моят чичо

изяде – спомням си добре.

Аз плаках и му виках: – Чичо Рони! –

Не искаше да разбере,

макар че казваше се всъщност Артър,

но всъщност бе все тая знам.

Нахлу във магазин за животинки,

изяде всичко живо там.

Преглеждаха го доктори да видят –

дано завинтят някой чарк.

Но толкоз бе изял, че най-накрая

той пукна като зоопарк.

Из стаята си като ходя, Джефри

чирика, пърха от сърце.

С лъжичка го нахранвам, а му готвя

препечен хляб с едно яйце.

То пее като всяко папагалче,

но само като има глас.

Най-често ми пропява във неделя –

тогава си го пускам аз.

Понякога из стаята полита

и каца върху моето легло.

А на главата ми щом се изака –

съвсем доволно е било.

Сега е на диета то, понеже

нагъва все тъй, без да спре –

и казват, наддаде ли още, трябва

върху бастун да се подпре.

Какво пък – папагалчето с бастуна –

ще бъде много гот, нали?

Представяш ли си – всички ще се смеят,

та чак корем да ги боли.

Това е папагалчето ми, значи –

дебеличко и жълтичко снове.

Обичам си го повече от тате

и съм на тридесет и две.

(Превод: Георги Рупчев. Взето от книгата „Джон Ленън: проза, поезия, интервюта”, София, изд. Народна култура, 1984)


[1] Ballad of a Thin Man, песен на Боб Дилън от 1965 г.

Етикети: , , ,

3 Коментари to “Две страни от Джон Ленън”

  1. lilia Says:

    Хубава е и депресивната песен.

  2. Деница Г. Says:

    И интересна съпоставка. Второто съм го чела и аз от същото място. Много яка книжка.

  3. hristostankov Says:

    Едно уточнение, защото заглавието на клипа в youtube е подвеждащо: Lennon performed „Yer Blues“ at The Rolling Stones Rock and Roll Circus with a supergroup dubbed the Dirty Mac, consisting of himself, Eric Clapton on lead guitar, Keith Richards on bass and Mitch Mitchell (The Jimi Hendrix Experience) on drums.

Вашият коментар

